środa, 18 grudnia 2013

Obowiązki właścicieli nieruchomości

Właściciele nieruchomości, oprócz niewątpliwych korzyści płynących z faktu zamieszkiwania w domu, posiadają też obowiązki.

Jednym z obowiązków jest utrzymanie czystości. I o ile porządek na własnej posesji jest wyłącznie sprawą właściciela (oraz bywa powodem zainteresowania służb pożarniczych), o tyle o porządek przed posesjami, na częściach "wspólnych" jest już regulowany prawnie.

Bardzo szczegółowe wytyczne co do sposobu, częstotliwości sprzątania zawierało zarządzenie w sprawie utrzymania czystości, jakie otrzymali właściciele nieruchomości w roku 1961.

Obowiązek określony powyżej obejmuje:
1. Zamiatanie, zbieranie, gromadzenie i usuwanie nieczystości w przeznaczonych do tego urządzeniach:
a) Z części zabudowań przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców i z powierzchni pomiędzy zabudowaniami oraz z terenów nie zabudowanych w każdą sobotę tygodnia a w razie przypadającego na ten dzień święta w dzień poprzedni.
b) Wzdłuż nieruchomości z chodników i połowy szerokości jezdni, jeżeli zaś nieruchomość przylega do placu publicznego z 5 metrowego pasa wzdłuż chodnika w każdą środę i sobotę tygodnia a w razie przypadającego na te dnie świąt w dnie poprzednie.
2. Wyposażenia nieruchomości wyrządzenia do gromadzenia nieczystości służące do wspólnego użytku ogółu mieszkańców nieruchomości:
3. Skraplanie wodą chodnika i jezdni do połowy jej szerokości względnie 5- metrowego pasa przyległego placu publicznego przed zamiataniem i polewanie wodą w porze letniej:
4. Oczyszczanie ze śniegu, błota i lodu chodnika i jezdni do połowy jej szerokości względnie 5-metrowego pasa przyległego placu publicznego i stosowania środków do usuwania gołoledzi i ślizgawicy w miarę potrzeby:
5. Wywóz nieczystości do miejsc na ten cel przeznaczonych lub usuwanie nieczystości w inny sposób odpowiadający wymaganiom sanitarnym:
6. Unieszkodliwianie nieczystości zawierających składniki niebezpieczne dla zdrowia i życia ludzi i zwierząt.
Winni przekroczenia niniejszego zarządzenia podlegają zgodnie z art. 13 w/w ustawy karze aresztu do 3- miesięcy lub grzywny do 4.500 złotych
.


Są takie miejscowości, niedaleko Koszęcina, gdzie takie niepisane (lub głęboko zakorzenione) rozporządzenie obowiązuje i współcześnie i w sobotnie popołudnia wszyscy mieszkańcy sprzątają chodniki, ulice, przystanki autobusowe. I można się śmiać z niemieckiej kindersztuby mieszkańców wiosek Opolszczyzny, ale czystości i porządku możemy im jedynie pozazdrościć.
Innym obowiązkiem był obowiązek meldunkowy, kiedyś bardzo rygorystycznie przestrzegany, obecnie zmierzający w kierunku zupełnego zniesienia.

"Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14.11.1961r. w sprawie wykonywania obowiązku meldunkowego oraz prowadzenia ewidencji ludności" określa ono między innymi



"Rejestr stałych mieszkańców prowadzi się w formie książki lub kartoteki."  Także nasz dom miał taką książkę. 
Książka meldunkowa to 4-kartkowy zeszyt formatu A4, zarejestrowany w urzędzie jako druk ścisłego zarachowania. 


Pouczenie zawierało zacytowane szczegółowe zapisy Rozporządzenia dotyczące sposobu prowadzenia książki.

   

Książka domu przy Ligonia 8 zawiera 18 wpisów.



 



Ustawa z dnia 14 listopada 1961r. o ewidencji i kontroli ruchu ludności.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz